Strieborná minca Na kolesách - Motocykel Praga BD 500 proof

Strieborná minca Na kolesách - Motocykel Praga BD 500 proof

Stav skladu
október 2025
Dátum emisie
október 2025
Emisný náklad
1500 ks
Orientačná cena
92,00 €
vrátane DPH
Na produkt nie je možné uplatniť zľavový poukaz.

Popis

Praga BD 500 DOHC bola najlepším medzivojnovým československým motocyklom veľkého objemu. Hold jej vzdáva dvadsiata siedma strieborná minca Českej mincovne z cyklu Na kolesách.

V 20. rokoch 20. storočia sa na československých cestách preháňali predovšetkým zahraničné motocykle. Výrobcovia anglických a amerických strojov totiž nemali tuzemskú konkurenciu. Zmeniť sa to rozhodol konštruktér Jaroslav František Koch. V dobe, keď to ešte nebolo obvyklé, veril vo ventilový rozvod OHC, v ktorom je v hlave valcov okrem ventilu umiestený aj vačkový hriadeľ. Partnera pre sériovú produkciu našiel v pražskej firme Breitfeld-Daněk, kde v roku 1927 vznikol jeho motocykel BD 500. Pretože čoskoro došlo k fúzii so spoločnosťou Českomoravská-Kolben-Daněk – teda ČKD –, model sa vyrábal pod jej značkou Praga, ktorú preslávili kvalitné automobily. Päťstovka, ktorá dostala prezývku Beďar, predbehla svoju dobu. Išlo o technicky pozoruhodný stroj so štvordobým jednovalcom s objemom 499 cm3. Motor mal rozvod 2x OHC – alebo DOHC –, ktorý používali konštruktéri pretekárskych strojov. Od kľukového hriadeľa bol kužeľovým súkolesím poháňaný kráľovský hriadeľ. Cez skrutkové kolesá potom boli poháňané dva vačkové hriadele. Monoblok sa vyznačoval starostlivo prepracovanou konštrukciou, ktorá sa zapísala do motocyklových dejín. Trojstupňovú prevodovku aj kľukový hriadeľ bolo možné demontovať pri ponechaní motora v ráme a priamo v motorovom bloku bola umiestnená olejová nádrž. Spoľahlivý motocykel sa pýšil výbornými športovo-turistickými vlastnosťami. Jaroslav František Koch si ich osobne overil, keď sa v roku 1928 vydal na cestu z Ríma do Prahy. Vzdialenosť 1 480 kilometrov prešiel za 35 hodín a 40 minút, a tak vytvoril vytrvalostný rekord. Praga BD 500 DOHC sa vyrábala medzi rokmi 1929 a 1933. Predaje postupne klesali s tým, ako trh zaplavovali lacné a jednoduché stroje značiek JAWA a ČZ s dvojdobými motormi. Kochova dvojvačková konštrukcia síce bola progresívna, ale zároveň bola nákladná a zložitá na výrobu. Pre bežných motoristov a zamestnancov štátnych inštitúcií, na ktoré motocykel cielil, bola zbytočne luxusná. Dnes je však Beďar vyhľadávanou a cenenou zberateľskou raritou…

Reverznej strane mince, ktorá je dielom medailéra MgA. Martina Daška, dominuje vyobrazenie motocykla Praga BD 500. Doplnkovým motívom reliéfu je detail motora – konkrétne bloku a hlavy valca. Pretože mince Českej mincovne vychádzajú v licencii zahraničného vydavateľa, ktorým je ostrov Niue, nesie averzná strana jeho nevyhnutné náležitosti – štátny znak, nominálnu hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emisie 2025. V nadväznosti na názov zberateľského cyklu je obvod averzu tvorený segmentmi kolies rôznych dopravných prostriedkov.

Neoddeliteľnou súčasťou mince je výpravné balenie v podobe leporela, ktoré obsahuje sprievodný text a dobové fotografie.

Špecifikácia

Číslo
76746-711
Emitent
Niue
Nominálna hodnota
1 NZD
Autor averzu
MgA. Martin Dašek
Autor reverzu
MgA. Martin Dašek
Číslovaná emisia
Nie
Certifikát
Žiadny
Materiál
Striebro
Rýdzosť
999
Hmotnosť
31,1 g
Priemer
37 mm
Balenie
Blister
Balenie kapsule
Áno
Česká mincovna
Loading...