Zlatá poluncová medaila Zostrojenie prvého lietadla českej výroby Bohemia B-5 proof
Zlatá poluncová medaila Zostrojenie prvého lietadla českej výroby Bohemia B-5 proof
Produkt si môžete zakúpiť aj priamo v predajniach Českej mincovne
Popis
V roku 1919 - pred rovnými 100 rokmi - prvýkrát vzlietlo prvé lietadlo československej výroby. Ako spomienka na priekopnícku Bohemiu B-5 vychádza poluncová zlatá medaila Českej mincovne, ktorá je súčasťou voľného cyklu najkrajších nerealizovaných návrhov prihlásených do súťaží Českej národnej banky.
„Nemáme ani zaoceánske prístavy, ani zaoceánske lode - vzduch sú naše moria," nechal sa počuť Ján Bervida, propagátor československého letectva. Rovnaký názor malo taktiež mnoho jeho krajanov. O zostrojenie lietadla vlastnej výroby sa v českých krajinách začiatkom 20. storočia pokúšal už slávny aviatik Jan Kašpar. Nie jeden, ale hneď štyri aeroplány potom ešte pred prvou svetovou vojnou vytvoril spolok s názvom Bohemia. Piaty stroj plzenského združenia nadšencov sa roku 1919 stal prvým vskutku československým lietadlom. Konštruktérom malého dvojmiestneho dvojplošníka s dvojlistovou drevenou vrtuľou, otvorenou kabínou, plátenným poťahom a označením B-5 sa stal inžinier Oldřich Haller . S typickou českou vynaliezavosťou sa pri stavbe lietadla používalo takpovediac všetko, čo amatérskym aviatikom prišlo pod ruku. Ako základ poslúžili komponenty z vyradeného stroja rakúskeho alebo nemeckého pôvodu a veľa dielov pre stavbu poskytli priaznivci letectva z plzenských podnikov. Motor používaný v priekopníckych letúnoch bratov Wrightovcov sa Hallerovi podarilo vylepšiť natoľko, že jeho výkonnosť vzrástla o 20 % na 40 koní. Bohemia B-5 potom zažila vzostupy i pády - v jednej chvíli vítala prezidenta Masaryka, aby vzápätí takmer zanikla pri tragickej nehode. Našťastie sa nestratila vo víre dejín a dodnes ju môžeme obdivovať v Národnom technickom múzeu. Hoci bolo prvé československé lietadlo dielom skupiny nadšencov, v tom istom čase vznikali v Prahe prvé skutočné letecké továrne a letectvo sa postupne stalo výkladnou skriňou mladej republiky...
Predlohou razby sa stal výtvarný návrh medailéra a pedagóga Luboša Charváta, ktorý v súťaži Českej národnej banky získal druhé miesto za „dokonalé navodenie atmosféry vzletu lietadla z letiskovej plochy v pozadí s hangárom". Reverzná strana medaily potom predkladá trojicu pohľadov na Bohemiu B-5 - zhora, spredu a zboku.
Náklad limitovanej emisie má len 99 kusov - každá medaila je ručne číslovaná na hrane a doplnená a ilustrovaným certifikátom pravosti, ktorý rozpráva príbeh o prvom československom lietadle.