Zlatá poluncová medaila Aero L-39 Albatros proof
Zlatá poluncová medaila Aero L-39 Albatros proof
Popis
Poluncová zlatá medaila Českej mincovne, ktorá je súčasťou voľného cyklu najkrajších nerealizovaných návrhov prihlásených do súťaží Českej národnej banky, vzdáva hold cvičnému lietadlu Aero L-39 Albatros.
Základným predpokladom pre efektívne využitie moderných bojových lietadiel je kvalitný výcvik pilotov. Na to slúžia cvičné lietadlá, s pomocou ktorých si letci osvojujú pilotné, navigačné a zameriavacie schopnosti. Keď na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia hľadali krajiny Varšavskej zmluvy prúdové lietadlo, ktoré by nahradilo cvičné lietadlá s piestovým motorom, v súťaži zvíťazil stroj Aero L-29 Delfín. Úspech prvého prúdového lietadla navrhnutého a vyrábaného v Československu predstavoval pre spoločnosť Aero Vodochody obrovský úspech, ale jej konštruktéri nezaspali na vavrínoch. V hlavách sa im okamžite začali rojiť nápady na predstaviteľa ďalšej generácie. Stal sa ním všestranný L-39 Albatros, ktorý po prvýkrát vzlietol 4. novembra 1968 a preslávil ako najrozšírenejšie lietadlo svojho typu na celom svete. Dvojmiestny cvičný stroj so sedadlami žiaka a inštruktora bol určený pre základný aj pokračovací výcvik bojových obratov, prepadov pozemných aj vzdušných cieľov, streľby, bombardovania či lietania za nulovej viditeľnosti. Obstál však aj priamo v žiari boja. Vďaka vynikajúcim letovým vlastnostiam a ľahkej ovládateľnosti sa rovnako skvele hodil na leteckú akrobaciu, kde dolnoplošník s priamym krídlom lichobežníkového tvaru oslňoval nebývalou eleganciou. Pohon zabezpečoval ľahký dvojprúdový motor, ktorý lietadlu prepožičiaval maximálnu rýchlosť 750 km/h, operačný dostup 11 500 metrov a dolet 1 100 kilometrov. Nenáročný a spoľahlivý stroj s ľahkou údržbou a nízkymi prevádzkovými nákladmi bol skonštruovaný tak, aby mohol bez problémov pôsobiť aj z nespevnených plôch, a preto niet divu, že si ho vybralo viac ako 40 vojenských prevádzkovateľov sídliacich vo všetkých mysliteľných klimatických podmienkach. Výroba Albatrosov bola ukončená v roku 1995 a dovtedy vzniklo najmenej 3 000 kusov. Stovky z nich stále lietajú vo vojenskej aj civilnej prevádzke…
Ako predloha pri razbe pamätnej medaily poslúžil návrh medailéra Asamata Baltaeva, DiS. Odborná komisia Českej národnej banky vyzdvihla prepracované stvárnenie stroja v pohybe. Zatiaľ čo na averznej strane nájdete lietadlo vyobrazené z rôznych uhlov, reverzná strana ponúka pohľad do kokpitu. Na oboch stranách medaily potom nájdete detail palubnej dosky. Texty uvádzajú AERO L-39 – 2025 – ČESKÁ REPUBLIKA.
Medaila vychádza v náklade majúcom len 99 kusov. Každý kus je ručne číslovaný na hrane.