Strieborná minca Na kolesách - Osobný automobil Tatra 613 proof

Strieborná minca Na kolesách - Osobný automobil Tatra 613 proof

Stav skladu
január 2025
Dátum emisie
január 2025
Emisný náklad
1500 ks
Orientačná cena
92,00 €
vrátane DPH
Na produkt nie je možné uplatniť zľavový poukaz.

Popis

Tatra 613, ktorá bola vyvinutá ako pohodlná a reprezentatívna limuzína pre najvyšších štátnych funkcionárov, sa stala prvým československým automobilom s karosériou navrhnutou v Taliansku. Hold jej vzdáva dvadsiata piata strieborná minca Českej mincovne z cyklu Na kolesách.

Keď vrcholní predstavitelia komunistického Československa potrebovali luxusnú limuzínu domácej výroby, obracali sa na osvedčenú kopřivnickú automobilku. Najprv im verne slúžila Tatra 603, ale tá po skoro dvoch desaťročiach výroby výrazne zostarla, a tak prišiel čas na zmenu. Vedenie Tatry došlo k záveru, že s návrhom novej karosérie bude potrebovať pomoc, a tak začalo koketovať s talianskymi karosárňami. V roku 1967 potom bola dohodnutú spolupráca s renomovaným turínskym štúdiom Carrozzeria Vignale, ktorej výsledkom bola Tatra 613. Prvé prototypy dorazili do Československa v roku 1969, a aj keď nepôsobili tak originálne ako Tatra 603, zaujali na prvý pohľad. Originálna koncepcia vzduchom chladeného osemvalca uloženého nad zadnou nápravou, ktorá sa vymykala všetkému, čo bolo vtedy vo svete obvyklé, zostala zachovaná. Došlo však k odklonu od prúdnicových karosérií, ktoré Tatra používala pri vozoch vyššej triedy už od roku 1933. Tatra 613 teda evokovala atraktívne limuzíny západnej proveniencie. Overovacia séria vznikla v roku 1974 a o rok neskôr sa rozbehla výroba. Voz bol vyrábaný v pobočnom závode Tatra Příbor v malých sériách, ktoré boli zámerne obmedzované štátnymi zásahmi. Aj preto bola jeho produkcia s vysokým podielom ručnej práce nákladná. Prvý prototyp šesťstotrinástky po ukončení testovania dostal darom Gustáv Husák. Aj sériovo vyrábané kusy potom slúžili takmer výhradne straníckym pohlavárom či predstaviteľom štátnych podnikov. Okrem výborného motora patrili k najväčším prednostiam vozidla vnútorný priestor a komfort jazdy. Vozidlo bolo postupne modernizované a vznikali aj upravené verzie – napríklad Tatra 613 Special, ktorá bola ešte luxusnejšia. Po Nežnej revolúcii to však vozidlo, ktoré získalo nálepku papalášskeho auta, malo ťažké. Ľudia si ho spájali s neobľúbenými predstaviteľmi komunistického režimu a dávali prednosť zahraničnej konkurencii, ktorá ponúkala lepšie vozidlá za nižšiu cenu. V roku 1996 sa nástupcom šesťstotrinástky stala Tatra 700. Jej výroba však bola stratová, a tak išlo o posledný osobný automobil slávnej značky…

Reverznej strane mince, ktorá je dielom medailéra MgA. Martina Daška, dominuje vyobrazenie automobilu Tatra 613 z trojštvrtinového pohľadu. Doplnkovým motívom reliéfu je volant s nápisom T613. Pretože mince Českej mincovne vychádzajú v licencii zahraničného vydavateľa, ktorým je ostrov Niue, nesie averzná strana jeho nevyhnutné náležitosti – štátny znak, nominálnu hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emisie 2025. V nadväznosti na názov zberateľského cyklu je obvod averzu tvorený výsekmi kolies rôznych dopravných prostriedkov.

Neoddeliteľnou súčasťou mince je výpravné balenie v podobe leporela, ktoré obsahuje sprievodný text a dobové fotografie.

Špecifikácia

Číslo
76744-711
Emitent
Niue
Nominálna hodnota
1 NZD
Autor averzu
MgA. Martin Dašek
Autor reverzu
MgA. Martin Dašek
Číslovaná emisia
Nie
Certifikát
Žiadny
Materiál
Striebro
Rýdzosť
999
Hmotnosť
31,1 g
Priemer
37 mm
Balenie
Blister
Balenie kapsule
Áno
Česká mincovna
Loading...