Séria štyroch zlatých štvrtuncových mincí ŠKODA proof
Popis
Automobilku Škoda Auto nie je treba predstavovať. V luxusnej sérii štyroch štvrťuncových zlatých mincí Českej mincovne nájdete jej najobľúbenejšie automobily, ktoré slávili úspech doma aj v zahraničí.
Keď kníhkupec Václav Klement a strojný zámočník Václav Laurin zakladali v Mladej Boleslavi firmu na výrobu jazdných bicyklov, iste netušili, že tvoria budúcnosť českého priemyslu. Výroba sa začala v roku 1895 v počte len piatich ľudí, ale už o tri roky neskôr bola otvorená továreň Laurin & Klement s plochou 11 hektárov. Na konci roku 1899 spoločnosť predstavila svoj prvý skutočný motocykel a v roku 1905 prvý skutočný automobil – Laurin & Klement A. Vďaka kvalite a bezkonkurenčným cenám nebola núdza o zákazníkov a spoločnosť utešene rástla. V roku 1916 mala továreň 1715 zamestnancov a rozlohu 310 hektárov. Disponovala vlastnými parnými a vodnými elektrárňami, tehelňou, pílou, statkom, mliekarňou, sódovkárňou, obuvníckou dielňou, fyzikálnymi a chemickými laboratóriami, ale tiež – ako jediná v celej habsburskej monarchii – elektrickým počítačom. V roku 1925 došlo k fúzii automobilky L&K s plzenským strojárenským gigantom Škoda, ktorý mal silné finančné zázemie a priemyslové kapacity. Spoločnosť potom dostala nový názov, ktorý Mladú Boleslav preslávil po celom svete. V nasledujúcim storočí prešla legendárna Škodovka zložitým vývojom – od prvorepublikovej prosperity cez obdobie vojenskej výroby, znárodnenia a centrálneho plánovania až po transformáciu v rámci globalizovaného trhu. Celý ten čas sa jej darilo nielen prežívať, ale prekvitať. Dnes je Škoda Auto pilierom českého automobilového priemyslu aj celej českej ekonomiky.
Za rovných 100 rokov vznikol v Mladej Boleslavi celý rad zbožňovaných strojov, z nich niektoré pripomína štvorica zlatých mincí:
Škoda Felicia z roku 1959 bola protiváhou malých britských športových automobilov. Kládla si za cieľ uspieť predovšetkým na západných trhoch a priniesť toľko potrebné devízy. Posledné otvorené vozidlo svojej značky pôsobilo v čase uvedenia ako zjavenie a zamilovali si ho tisíce ľudí po celom svete.
Škoda 110 R z roku 1970 síce nebola určená pracujúcim masám, a teda nezodpovedala doktríne vtedajšieho režimu, ale aj tak sa dočkala sériovej produkcie. Kupé so športovými krivkami ponúkalo jedinečný zážitok z jazdy a stalo sa legendou československých ciest aj exportným hitom.
Škoda Favorit z roku 1987 predstavovala zásadný obrat v konštrukčnej filozofii spoločnosti. Prvý mladoboleslavský automobil s motorom umiestneným vpredu vynikal moderným dizajnom aj praktickosťou a položil základ dnešného úspechu značky Škoda na svetových trhoch.
Škoda Octavia I z roku 1996 bola prvým skutočne moderným vozidlom automobilky po vstupe do koncernu Volkswagen. Prvá generácia robustného elegantného automobilu si rýchlo získala obľubu a umožnila vznik radu pokračovateľov. Začala tak éru najpredávanejšieho modelu značky Škoda.
Mince z ateliéru medailéra MgA. Martina Daška predkladajú vyobrazenie jednotlivých automobilov – Felicie, Erka, Favorita a Octavie – z trojštvrtinového pohľadu. Doplnkovým motívom reverzných strán sú detaily kolies. Pretože mince Českej mincovne vychádzajú v licencii zahraničného vydavateľa, ktorým je ostrov Niue, averzné strany nesú jeho nevyhnutné náležitosti – portrét a meno kráľa Karola III., nominálnu hodnotu 10 DOLLARS (NZD) a rok emisie 2025.
Všetky mince v sérii sú číslované na hrane a spolu s číslovaným certifikátom pravosti uložené do elegantného etui. Emisný náklad má len 100 kusov!
čeština
slovenčina
english